Verbeter je SEO met intern linkbuilden

30 maart 2022

Jij wil graag goed organisch zichtbaar zijn in zoekmachines. Dus voordat je gaat schrijven doe je altijd eerst gedegen onderzoek naar zoekwoorden en hoe jij je doelgroep het beste aanspreekt. Maar toch komen een paar van je beste pagina’s maar niet hoger te staan. Grote kans dat er dan op jouw website nog een inhaalslag gemaakt kan worden. Maar hoe dan? Met intern linkbuilden!

Wat zijn interne links?

Een interne link is elke link die van een pagina van jouw website naar een andere pagina binnen jouw site leidt. Niet alleen maak je het zo je bezoekers makkelijker om op de content te komen die zij het interessantst vinden. Je maakt het ook zoekmachines makkelijker om jouw pagina’s te ranken!

Er zijn een aantal soorten interne links. Een aantal daarvan zal je al hebben op je site! Dat zijn namelijk de links op je homepage, menu of artikelen feed. Maar je kan ook links toevoegen aan je content. Die noemen we ‘contextuele links’.

Naast jouw bezoekers laat je ook de algoritmes van zoekmachines zien welke content gerelateerd aan elkaar is. Hiermee kan een zoekmachine makkelijker zien wat het onderwerp en de waarde van een pagina is. Hoe meer links een belangrijke pagina krijgt, hoe hoger de waarde voor zoekmachines! Goede interne links zijn dus cruciaal voor SEO.

Maar hoe moet je nou beginnen met intern linkbuilden?

Het belangrijkste van intern linken is dat je het strategisch moet doen. Wanneer je lukraak alle vormen van interne links door elkaar gebruikt raken je bezoekers en dus ook Google, de weg kwijt. Dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Daarom hebben wij voor jou de belangrijkste tips op een rij gezet voor een goede interne linkstrategie. Zo wordt jouw website straks duidelijk voor Google in: relevantie van pagina’s, relatie tussen content, en de waarde van pagina’s.

1. Zorg voor structuur in jouw website

Net zoals veel zaken in (online) marketing begint het met: structuur! Je moet je website en de content daarop zien als een pyramide. Je homepage staat aan de top van de pyramide. Daaronder zitten de categorieën/secties van jouw content en daar weer onder, de individuele pagina’s en artikelen. Het menu van je website zou dit moeten reflecteren. Verdeel je links daarin dus onder logische categorieën.

Het bijkomende voordeel is dat wanneer jij nieuwe content gaat schrijven voor je website, je direct voor jezelf kan inschatten welk doel het moet hebben. Hierdoor word je direct getriggerd om relevantere content te schrijven!

2. Ga na wat jouw belangrijkste pagina’s zijn

Ga voor jouw website na wat de meest belangrijkste pagina’s zijn. Vaak zijn dit de pagina’s met de beste en meest complete content. Maar dit kunnen bijvoorbeeld ook pagina’s zijn die goed converteren. Ofwel: welke pagina wil jij dat bezoekers als eerste zien als ze naar jou zoeken?

Als je hebt bepaald welke pagina’s dit zijn. Dan is het belangrijk om op veel andere pagina’s links toe te voegen naar die pagina’s. Zo weet Google dat dit jouw belangrijkste content is. Maar ook hier geldt weer: let op structuur! Je kan op veel manieren linken naar je belangrijkste content. De volgende tips gaan over hoe je dat het beste kan doen.

3. Gebruik contextuele links

Contextuele links zijn links die direct vanuit je tekst naar gerelateerde pagina’s op jouw website leiden. Je kan dit op twee manieren inzetten: Als je een aantal artikelen hebt geschreven over hetzelfde onderwerp is het belangrijk om die via contextuele links met elkaar te verbinden. Als een van de belangrijkste pagina’s ook onder dat onderwerp valt: link op alle gerelateerde pagina’s naar die pagina! Zo is het direct duidelijk dat daar belangrijke content staat.

Maar hoe werkt dat in de praktijk? Een voorbeeld:

Dit artikel gaat over SEO. Gelukkig hebben wij al vaker over SEO geschreven! Maar in dit geval gaat het over hoe je algemeen beter gevonden kan worden door intern linkbuilden. Wil je ook weten hoe je lokaal beter gevonden kan worden in zoekmachines? Dan ben je geïnteresseerd in lokale SEO. Wij hebben ook over SEA artikelen geschreven, maar dat is voor dit artikel minder relevant. Dus het is beter om daar niet naar te linken.

Je kan dit toepassen op pagina’s die je al hebt. Door te kijken waar je in de tekst kan verwijzen naar een andere pagina. Maar je kan ook in nieuwe content erop letten dit actief in te zetten.

4. Let op je ankerteksten

Als je hebt besloten waar je naartoe wil linken vanaf een pagina, moet je gaan beslissen over een goede ankertekst. De ankertekst is een klikbaar stukje tekst waarvan je bezoekers kunnen zien dat het ergens naartoe leidt. Zoals te zien was hierboven.

In het vorige voorbeeld hebben we gelinkt naar een artikel over lokale SEO. Stel dat dit een van onze belangrijkste pagina’s zou zijn. Dan is het belangrijk om niet op elke pagina dezelfde ankertekst te gebruiken als we hiernaar linken. Vroeger was het gebruikelijk om heel vaak hetzelfde zoekwoord te herhalen en zo relevanter te worden. Tegenwoordig is het algoritme slimmer. Google kijkt tegenwoordig veel meer naar de context. Je kan zeker nog steeds zoekwoorden gebruiken, maar gebruik niet elke keer exact hetzelfde.

5. Toon gerelateerde artikelen onderaan je pagina

Een van de makkelijkste manieren om interne links toe te voegen aan je pagina is om onderaan je pagina relevante artikelen te tonen. Zoals wij ook doen onderaan onze artikelen! Er zijn veel plugins en modules die dit voor je kunnen automatiseren en dynamisch kunnen maken. Maar je kan natuurlijk ook altijd handmatig artikelen hiervoor selecteren. Dan weet je altijd zeker dat de getoonde pagina’s ook echt relevant zijn.

6. Zet op een slimme manier je navigatielinks in

Nu je wat meer hebt nagedacht over wat je belangrijkste content is, is het tijd om te kijken naar hoe je je navigatielinks inzet. Dat zijn je links op de homepage, in je menu’s en in de footer. Worden daar al voldoende je belangrijkste pagina’s getoond? Is er plaats voor je meest recente content?

Veel organisaties kijken te weinig naar hun homepage, menu’s en footer. Erg zonde! Want de homepage is zowel je visitekaartje voor bezoekers als voor Google. Zorg dat je belangrijkste pagina’s gelinkt worden vanaf de homepage en in de menu’s zodat Google ze zeker weten crawlt. Gebruik je footer ook om de meest recente en populaire artikelen te delen. Hierdoor kan je naast je belangrijkste artikelen, ook je nieuwste artikelen delen. Hierdoor blijft je website dynamisch.

Nog even alles opgesomd

Hierbij de tips op een rij die ervoor gaan zorgen dat jouw website nog zichtbaarder wordt:

  • Zorg dat er een goede structuur in je site zit, dat is voor je bezoeker, voor Google en voor jou de manier om overzicht te krijgen;
  • Zet goed voor jezelf op een rij welke pagina’s het belangrijkst zijn. Dit vormt de basis voor jouw interne linkbuilding strategie;
  • Maak gebruik van contextuele links. Met contextuele links laat je heel gemakkelijk zien waar jouw artikelen over gaan;
  • Let goed op hoe je ankerteksten gebruikt. Door goed gebruik te maken van ankerteksten geef je nog meer context mee aan zoekmachines;
  • Toon gerelateerde artikelen onderaan je pagina. Niet alleen voeg je hiermee extra links toe aan een pagina, je houdt ook je bezoeker geïnteresseerd;
  • Kijk eens opnieuw naar je navigatielinks. Wordt je belangrijkste content daar al getoond?

Een strategie verzinnen voor intern linken hoeft dus geen heel ingewikkeld en technisch verhaal te zijn. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat je nog wat vragen hebt. Wij staan altijd voor je klaar! Dus neem gerust contact met ons op, we plannen graag een sparsessie met je in om je verder te helpen.

Delen met vrienden