Hoe je winkelmandverlaters alsnog laat afrekenen met Dynamic Product Ads
31 maart 2022
Je bent online aan het winkelen en stopt wat kleding in je winkelmandje. Vervolgens verlaat je de webshop zonder af te rekenen. ‘s Avonds zit je op Facebook te scrollen en zie je de kleren voorbijkomen die jij in je winkelmandje had gestopt. Dat is toevallig! Of toch niet? 😉
Hoe dan ook. Jij bent nog steeds enthousiast over de kleren en besluit je winkelmandje af te rekenen. Het bedrijf waar jij zojuist hebt afgerekend heeft gebruik gemaakt van Dynamic Product Ads. Precies het laatste zetje wat jij nodig had om de bestelling af te ronden.
Wat zijn Dynamic Product Ads?
Dynamic Product Ads zijn persoonlijk afgestemde advertenties binnen Facebook. Het algoritme van Facebook zorgt ervoor dat jouw (potentiële) klant relevante advertenties te zien krijgt. Dit gebeurt op basis van hun interesses en gedrag.
Wanneer iemand interesse toont in een product dat jij in je webshop verkoopt, wordt deze informatie opgeslagen. Bijvoorbeeld wanneer iemand een product in hun winkelmandje stoppen. Maar ook wanneer iemand een product bekijkt of zelfs al afrekent. Met die informatie kan jij iemand opnieuw benaderen met een Facebookadvertentie en zo zorgen dat iemand toch afrekent, of een herhalingsaankoop doet.
En de mogelijkheden gaan nog een stap verder. Door mensen te bereiken die nog geen interesse hebben getoond in producten op jouw website. Maar wel op een andere website hetzelfde type product aanbiedt.
Let op: Sinds de iOS14 update moeten mensen hier wel toestemming voor geven. Het bereik hiervan is sinds kort dus gedaald.
Dé reden om Dynamic Product Ads in te zetten
Enerzijds kun je potentiële klanten vinden. Maar is het bovenal een slimmere manier van retargetting. Waarbij je jouw websitebezoekers opnieuw activeert.
Wat het grootste voordeel is van Dynamic Product Ads is dat je niet voor ieder product een nieuwe advertentie hoeft te maken. In plaats daarvan maak je één dynamische advertentie waarin je al je producten promoot. Zo kun je schaalbaar personaliseren.
3 stappen om aan de slag te gaan
1. Producten uploaden in de Facebook catalogus
Om te beginnen moet je de producten die je aanbiedt uploaden in Facebook. Dit doe je door middel van een CSV-, TSV-, of XML-bestand. Of via een externe partner als je gebruik maakt van BigCommerce, Magento, WooCommerce of Shopify.
Je uploadt de producten in een catalogus. Afbeelding, prijs, beschrijving en beschikbaarheid, worden automatisch overgenomen. Het is belangrijk dat de beschikbaarheid van je producten klopt. Dan laat Facebook alleen producten zien die je ook daadwerkelijk op voorraad hebt.
Staan je producten in je catalogus, kun je verzamelingen maken. Een verzameling is een subgroup van je producten binnen je catalogus. Op die manier laat je aan Facebook zien welke producten bij elkaar getoond mogen worden. Een advertentie kun je vervolgens koppelen aan specifieke subgroepen óf aan je gehele catalogus.
2. Instellen van de Facebook Pixel
Vervolgens stel je de Facebook Pixel juist in. Deze pixel houdt het surfgedrag van jouw (potentiële) klant bij. Welke producten hij/zij bekijkt, welke in het winkelmandje worden gestopt en welke worden afgerekend. De pixel kan deze producten matchen aan de producten in je catalogus. Op basis daarvan worden de advertenties dynamisch opgezet.
Bij het instellen van de Facebook Pixel zijn er een aantal vereiste pixelgebeurtenissen en parameters om rekening mee te houden. Na het instellen van de pixel kan je met de Chrome extensie ‘Facebook Pixel-helper’ controleren of alles juist wordt gemeten.
3. Campagne aanmaken
Al je producten staan in je catalogus en de Facebook Pixel is ingesteld. Dan is het tijd om de campagne op te zetten!
Als campagnedoelstelling kies je ‘Verkopen uit catalogus’. In je advertentieset bepaal je de targeting, plaatsing, budget en planning. Als dit naar wens is ingesteld ga je verder naar je advertentie.
Bij het maken van je advertentie heb je meerdere mogelijkheden. Zo kan je ervoor kiezen om één afbeelding te tonen, of meerdere afbeeldingen in een carrousel te plaatsen. Door onder de advertentie-instellingen de knop ‘dynamische indelingen en dynamisch advertentiemateriaal’ in te schakelen optimaliseert Facebook automatisch de indeling. Jij kan dan meerdere teksten toevoegen en Facebook kiest degene die het beste bij de persoon en zijn gedrag past.
In je tekst kan je catalogusvelden toevoegen. Deze velden zijn eigenschappen van de producten die je aanbiedt. Zo kan je automatisch de naam van het product, de merk of bijvoorbeeld de prijs toevoegen. Het voordeel hiervan is dat je niet voor ieder product een andere advertentie hoeft te maken. Dit scheelt veel tijd!
Dit betekent natuurlijk niet dat het slim is om echt maar één advertentie te maken. Het is altijd verstandig om te testen met verschillende teksten en indelingen. Zo blijf je optimaliseren en worden je advertenties steeds beter.
Maak gebruik van het slimme algoritme van Facebook
Het juist instellen van de catalogus, pixel en campagne kost even wat tijd. Maar wanneer je dit eenmaal goed hebt staan zijn jouw Facebook advertenties ontzettend relevant. Zo laat je jouw winkelmandverlaters alsnog afrekenen.
Met een gemiddelde van 72% winkelmandverlaters liggen hier ook nog genoeg kansen. Maak hier gebruik van en start met Dynamic Product Ads. Een mooie toevoeging op persoonlijke advertenties in Facebook is het maken van persoonlijke Google Ads advertenties.
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Of wil je samen sparren over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen welke kansen er liggen voor jouw organisatie!