Het einde van third party cookies

31 maart 2022

De roep om meer privacy op het internet groeit al jaren. Deze roep klonk onder gebruikers al heel sterk en wordt nu ook onderschreven door techreuzen als Apple en Google. Volgens laatstgenoemde bestaat de third party cookie niet meer in 2022. Apple heeft deze manier van tracking eigenlijk al helemaal in de ban gedaan. Maar wat betekent dit voor bedrijven en marketeers? In dit artikel zetten we de belangrijkste vragen op een rij. Zo ben je optimaal voorbereid op het cookieloze tijdperk.

Wat is een third party cookie eigenlijk?

Sinds 2012 worden we in Nederland dagelijks herinnert aan het gebruik van cookies door websites. Sindsdien is het verplicht om aan te geven op je website dat je cookies plaatst. De bekendste variant hiervan is de first party cookie.

Deze cookie wordt geplaatst om bijvoorbeeld je favoriete instellingen te onthouden, of je winkelmandje te bewaren. Mega handig voor de functionaliteit van de website! Ook kan er zo bijgehouden worden wat het gedrag is van gebruikers op de website, erg handig voor marketeers!

Third party cookies werken net iets anders.

Deze zijn niet afkomstig van de website waar je op zit, maar van een derde partij als Facebook of Google. Zo kunnen ze je gedrag over meerdere websites volgen. Als je bijvoorbeeld op een website sneakers bekijkt wordt dit door deze cookies bijgehouden. Dan word je dus ‘getagd’ als ‘doelpersoon voor trendy sneakers’. Hiermee kunnen verkopers van trendy sneakers jou direct targeten met advertenties.

Wat gaat er dan precies veranderen?

De grootste verandering zal merkbaar zijn voor marketeers en ondernemers. Veel advertentienetwerken draaien op deze third party cookies. Denk hierbij aan het Google advertentienetwerk en Facebook Ads. Marketeers kunnen op deze platformen heel gericht targeten door de informatie die is verzameld met de cookies.

Het zal dus lastiger worden om via deze weg het juiste verkeer naar je website te leiden. Simpelweg omdat er minder data beschikbaar is. Waar je hiervoor altijd heel gedetailleerd kon segmenteren op het type gebruiker dat jouw advertentie ziet, zal dat nu lastiger worden.

Ook retargeting wordt lastiger

Met retargeting adverteer je heel gericht op gebruikers die jouw website al een keer bezocht hebben. Door het zogeheten Intelligent Tracking Prevention (ITP) kunnen bezoekers minder lang op retargetinglijsten geplaatst worden. Dat zal helaas wat afdoen aan de kracht van herhaling.

Dus het werk van een online marketeer wordt nagenoeg onmogelijk?

Dat is absoluut niet het geval! Maar het zal marketeers wel dwingen om creatiever te worden in hun werk. Zo slecht is dat ook weer niet ;-). Marketeers en ondernemers zullen meer moeten kijken naar de data en middelen waar ze zelf over beschikken. Vaak is dat een stuk meer dan je denkt!

Wat kunnen we wel doen?

First party data

Je beschikt natuurlijk nog steeds over je eigen first party cookies. Met de data die hieruit voortkomt kan je eigen klantprofielen maken. Dit kan bijvoorbeeld met een Data Management Platform. Zelfgebakken cookies blijven natuurlijk ook het lekkerst.

E-mail

E-mailcampagnes zijn helemaal 2021. Ja écht! Het opbouwen van een goede e-maillijst en e-mailmarketing flows wordt essentieel. Benieuwd hoe je dat goed doet? Onze marketing experts hebben de belangrijkste e-mail tips op een rij gezet.

SEO

Het ligt misschien voor de hand, maar organisch scoren wordt nog belangrijker! Via organisch verkeer kan je data en maillijsten opbouwen. Voordelig is wel dat je hier waarschijnlijk al mee bezig bent en er nu nog meer op kan focussen!

Contextueel targeten

Het wordt lastiger om gebruikers direct te targeten. Maar je kan wel advertenties tonen op de websites waar jouw doelgroep zich bevindt. Zorg dat je advertenties goed passen in de context van het type website waar jij je op richt. Zo kan je nog steeds erg gericht targeten!

Verdwijnt nu de goudmijn van de advertentieplatformen?

Net zoals marketeers nu creatiever om moeten gaan met de nieuwe situatie, zullen de advertentieplatformen dat ook moeten doen. Uiteraard zullen ze niet verdwijnen, de vraag naar de diensten zal blijven. Maar hoe het aangeboden wordt verandert. We pakken de belangrijkste twee eruit: Google en Facebook.

Google Privacy Sandbox

Google is de een van de laatste die gaat stoppen met third party cookies. Maar met de browser Chrome hebben ze nog een marktaandeel van zo’n 69%. De oplossing was in Silicon Valley toen ook snel gevonden. Geen “potentieel gevaarlijke” cookies van derde partijen meer. Maar wel dataverzameling via de Chromebrowser.

Die gegevens worden verzameld in een beveiligde ‘sandbox’. Deze data is wel geanonimiseerd waardoor individueel gedrag niet getrackt kan worden. Toch kan Google met een aantal slimme trucjes toch nog doelgroepen maken waarop je kan targeten. Voor nu komt Google er dus nog goed mee weg. Maar het is wel afhankelijk van het behoud van hun marktleiderschap.

Facebook

Facebook krijgt misschien wel de zwaarste klap te verduren. Met het verdwijnen van de third party cookies en de beruchte “toestemming om te tracken” update van iOS, staan ze voor een grote uitdaging.

Tot nu toe is het vooral lastiger om conversies te tracken in campagnes in het netwerk van Facebook. Dus schrik niet als je conversies ineens lager uitvallen in je campagnes! De kans bestaat dat er wel geconverteerd wordt via Facebook maar dat ze niet geregistreerd kunnen worden. Gelukkig beschikken ze nog wel over een enorme poule aan data die verzameld wordt op hun eigen platformen en de ingebouwde browsers in de apps. Dus voorlopig zullen we nog gewoon kunnen adverteren op Instagram en Facebook.

Hoe ziet de toekomst er uit?

De toekomst van adverteren en marketing zal blijven veranderen. Maar niet getreurd, dat heeft het altijd al gedaan. En nog steeds gaat het goed! Heb je verder nog vragen of ben je benieuwd of jij al klaar bent voor de toekomst van marketing? Neem gerust contact met ons op! We helpen je graag verder.

Delen met vrienden