Hoe je met een paar kleine aanpassingen persoonlijke Google Ads advertenties maakt
31 maart 2022
Gepersonaliseerde advertenties. Je ziet ze steeds vaker. Vaak zelfs zonder dat je het zelf door hebt. Om op te vallen voor je doelgroep is het belangrijk dat ook jij deze techniek toepast. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw advertenties persoonlijk én relevant zijn?
Dit doe je door gebruik te maken van het zoekgedrag en de kenmerken van je doelgroep. Wanneer je deze data toepast in je advertenties heet dit personalisatie. Uit onderzoek van IPG Media Lab is gebleken dat personalisatie leidt tot:
- Stijging van 5% in koopintentie
- Stijging van 14% in advertentie relevantie
- Stijging van 16% in merkvoorkeur
Het nut van personalisatie
Een advertentie speciaal gemaakt voor jouw potentiële klant. Ze vinden dan sneller waarnaar ze op zoek zijn en zijn eerder geneigd om te converteren. Daarnaast geeft 13% van de ondervraagden in het onderzoek van IPG Media Lab aan gepersonaliseerde advertenties leuker te vinden dan een ‘normale’ advertentie.
Maar wees voorzichtig. Je advertenties moeten wel goed aansluiten bij je potentiële klant. Anders neemt de effectiviteit sterk af en wordt het zelfs als irritant gezien. Dat wil je voorkomen. Gelukkig helpt Google Ads je hier een handje met behulp van Ad Customisers.
Wat zijn Ad Customisers?
Met Ad Customisers, ook wel advertentieaanpassers, personaliseer je op grote schaal jouw advertenties. Op basis van bijvoorbeeld een zoekopdracht, locatie of datum van jouw doelgroep past Google je advertentietekst aan. Zo heeft een enkele advertentietekst wel honderden variaties. Aan elke potentiële klant wordt dan de meest relevante variant laten zien.
Door gebruik te maken van Ad Customisers geef je je doelgroep het vertrouwen dat jij precies hebt waar zij naar zoeken. Maar naast relevantie zorgt dit ook voor schaalbaarheid voor jou als marketeer.
De soorten Ad Customisers
Ad Customisers zijn op verschillende manieren in te zetten. Je vindt deze opties wanneer je in je advertentietekst het teken { intypt. Er zit een klein verschil tussen de mogelijkheden voor responsieve tekstadvertenties en voor standaard tekstadvertenties. De verschillende soorten vindt je in de afbeeldingen hieronder.
Responsieve tekstadvertentie:
Standaard tekstadvertentie:
Ad Customiser: Zoekwoord invoegen
De bekendste en meest gebruikte Ad Customiser. Hiermee komt het gebruikte zoekwoord dynamisch in je advertentietekst. Stel je hebt een plantenwinkel. Dan wil je dat wanneer iemand zoekt naar een bepaalde plant, dit zoekwoord ook in je advertentietekst komt te staan. Wanneer je kiest voor de functie ‘Zoekwoord invoegen’ gebeurt dit. Het is wel belangrijk dat het zoekwoord ook in je advertentiegroep staat. Wanneer het zoekwoord niet in je advertentiegroep staat of wanneer deze te lang is, dan pakt Google een door jou ingevulde vervanger. Voordelen van het toevoegen van het zoekwoord is een hogere CTR, een hogere kwaliteitsscore en als gevolg lagere klikkosten.
Ad Customiser: Aftellen
Deze functie is erg relevant wanneer je een uitverkoop hebt. Of wanneer er een speciale dag of gebeurtenis aankomt. Voorbeelden hiervan zijn ‘Korting verloopt over … dagen’ of ‘Nog … dagen tot Black Friday’. Je stelt gemakkelijk in wanneer het aftellen moet eindigen en vanaf hoeveel dagen je wilt dat Google begint met tellen.
Ben je actief in meerdere plaatsen, provincies of landen? Maak dan gebruik van deze optie. Waarmee je dynamisch een locatie invoegt. Stel je bent glazenwasser in verschillende plaatsen in Noord-Holland. Met behulp van deze functie voeg je automatisch de plaats waar jouw potentiële klant zich bevindt in je advertentietekst toe. Zo krijg je de tekst ‘De beste glazenwasser in *Amsterdam*. Dit scheelt je veel tijd omdat je niet voor elke plaats een nieuwe advertentie hoeft te maken. Ook voor deze functie is het belangrijk om een eventuele vervanger in te voeren. Deze wordt gebruikt wanneer de tekst te lang is of als Google de locatie niet kan achterhalen.
Ad Customiser: Dynamisch advertentie-element
Naast bovengenoemde Ad Customisers krijg je bij een standaard tekstadvertentie nog twee andere mogelijkheden. Waaronder het dynamische advertentie-element. Het verschil bij deze Ad Customiser is dat je de waarden die je wilt gebruiken eerst zelf moet verzamelen in een feedbestand. Elementen die je hier kan gebruiken zijn locatie, product, prijs, eigenschappen van het product, beoordeling en nog veel meer. Het voordeel van deze functie is dat je niet voor ieder product of iedere locatie een nieuwe advertentie aan hoeft te maken. Wederom een schaalbare manier van personalisatie.
De eerste stap is om de waarden die je in je advertentietekst wilt gebruiken in een feedbestand te zetten. Dit doe je gemakkelijk in Excel. Let er wel op dat wanneer je meerdere soorten kenmerken (tekst, getallen, prijs of datum) gebruikt je in het bestand het kenmerktype erbij zet.
Voorbeeld 1: Je hebt een plantenwinkel en wilt in je advertentietekst het type plant, een eigenschap van de plant en de prijs van de plant. Je wilt dat deze geactiveerd worden wanneer iemand zoekt op het type plant. Je feedbestand ziet er dan zo uit:
Voorbeeld 2: Je bent een glazenwasser actief in de stad Amsterdam. Om je advertentie nog persoonlijker te maken wil je dat het stadsdeel in de advertentietekst komt te staan. Je wilt dat deze geactiveerd wordt wanneer Google de locatie (postcode) van je potentiële klant vindt. Je feedbestand ziet er dan zo uit:
Deze feed upload je in Google Ads onder ‘Tools’ en dan ‘Bedrijfsgegevens’. Wanneer je hier vervolgens op het plusje klikt upload je onder ‘Advertentieaanpassergegevens’ het feedbestand. Nu ben je klaar om al deze waarden te gebruiken in je advertentieteksten.
Zorg er bij een dynamisch advertentie-element ook altijd voor dat je een vervangende tekst invult. Dit doe je achter de dubbele punt die tevoorschijn komt in je advertentietekst. Zie hieronder een voorbeeld van de glazenwasser in Amsterdam.
Ad Customiser: IF-functie
Dit is de laatste en tevens nieuwste Ad Customiser. De IF-functie is op twee verschillende manieren in te zetten:
- Een andere tekst laten zien wanneer iemand een mobiel apparaat gebruikt. Zo kan je bijvoorbeeld je app promoten aan mobiele gebruikers.
- Een verschillende tekst per doelgroep inzetten. Een voorbeeld is wanneer je aan je huidige klanten een andere tekst wilt laten zien dan aan potentiële klanten. Zo wil je aan huidige klanten iets vertellen over nieuwe producten. Terwijl je potentiële klanten juist iets wilt vertellen over je gehele aanbod. Voordat je hiermee aan de slag kan moet je eerst doelgroepen aanmaken. Vanaf het moment dat de doelgroepen zijn aangemaakt ben je klaar om deze functie te gebruiken.
Aan de slag met Ad Customisers!
Iedereen is inmiddels behoorlijk gewend aan personalisatie. Bij Gillz maken we dan ook veel gebruik van Ad Customisers om schaalbaar te personaliseren. Met een paar kleine wijzigingen maken we persoonlijke én relevante advertenties.
Maakt jouw organisatie al gebruik van Ad Customisers? Of wil je er nu mee aan de slag? Laat het ons weten. We vinden het leuk om ideeën te delen!