SEO 2020: Ben jij nog op de hoogte?

30 maart 2020

Relevante zichtbaarheid, dat is wat je wilt. De wereld van search engine optimization (SEO) en online marketing staat nooit stil.  Je moet de trends nauwlettend in de gaten houden. Dit zijn de SEO-trends voor 2020 die je moet weten.

SEO belangrijker dan ooit

Elke seconde zijn er meer dan 63.000 zoekopdrachten op Google. En met 3.5 miljard (!) zoekopdrachten per dag vraag je je af waarom er bedrijven zijn die SEO niet belangrijk vinden. SEO zorgt voor de vindbaarheid van jouw bedrijf, de vindbaarheid van jouw product en leidt tot het verkeer naar jouw website.

Wij hebben SEO altijd al belangrijk gevonden, maar SEO is belangrijker dan ooit. Veel bedrijven zijn afhankelijk van sociale media. Neem Facebook, Instagram en LinkedIn.  Maar organische resultaten van Google converteren beter verkeer dan verkeer via social media of advertenties.  En zeg nou zelf, als jij bovenaan staat, dan straalt dat toch al direct expertise uit!

SEO helpt je om bezoekers aan te trekken én te houden. Maar het is geen gemakkelijke taak om hoog te scoren op de Google Ranking en deze bezoekers aan te trekken. Hou daarom de volgende trends van 2020 in de gaten.

1.  Maak kennis met BERT

De BERT-update van Google gaat een grote rol spelen in SEO. Zoals we gewend zijn van Google zijn updates vaak gericht op het gebied van het verbeteren van de zoekresultaten. Dit geldt ook voor de nieuwe update BERT. Het algoritme gaat content menselijker beoordelen, hierdoor gaat Google nóg beter begrijpen waar websites over gaan.

Goed nieuws dus voor websites die relevante en kwalitatief goede content publiceren! (En voor de keyword spammers… sjah, misschien is het tijd om eens serieus met SEO aan de slag te gaan ;-)) BERT zal steeds betere verbanden leggen tussen woorden en zinscombinaties, dit helpt Google met het begrijpen van een natuurlijke manier van taal, ook wel semantiek genoemd.

Voice Search

BERT is verwant aan de trend Voice Search. Deze zoekopdrachten bevatten vaak meer woorden en wordt daarnaast ook vaker in de vraagvorm geplaatst. Google zal beter gaan begrijpen hoe de zoektermen geïnterpreteerd moeten worden, hierdoor wordt het interessanter om jouw content te optimaliseren voor voice search.

2. Belang van featured snippets

Het uitgebreide zoekresultaat dat bovenaan staat in Google en dat bij bepaalde zoekopdrachten wordt weergegeven is de featured snippet. Google zal dit in 2020 steeds vaker vertonen in de organische zoekresultaten. Op deze manier wordt het antwoord op de zoekopdracht direct weergegeven.  De gebruiker hoeft niet eerst op het zoekresultaat te klikken en zo houdt Google de gebruiker zo lang mogelijk op hun eigen platform.

Maar zo krijg ik toch juist minder website bezoekers?

Wees gerust, dat is niet helemaal waar. In de meeste gevallen worden in de featured snippet zaken als je telefoonnummer, je adres, relevante links en (in sommige gevallen) een zoekbalk om op jouw website te zoeken. Het wordt juist alleen maar makkelijker om met jouw bedrijf in contact te komen. Dat wil je toch?!

Jij kan hier ook op inspelen door te beginnen met het uitbreiden van de snippet van jouw zoekresultaten. Hiermee verhoog je de kansen op een klik en krijgt de gebruiker direct meer informatie over jouw bedrijf. Geen idee hoe dat werkt? Daar helpen we je natuurlijk graag mee!

3. Wie schrijft jouw content

Iedereen noemt zich tegenwoordig expert van een bepaald onderwerp. Algoritmes van Google gaan jou als auteur ook ranken in termen van autoriteit voor bepaalde onderwerpen. Er wordt dus niet meer alleen gelet op wat je schrijft, maar ook wie het schrijft.

Het schrijven van veel kwalitatieve content over een bepaald onderwerp zal je hierin helpen. Hoe meer kwalitatieve content je gaat schrijven, hoe beter jouw content zal gaan scoren.

4. Het gebruik van backlinks

Backlinks blijven een toenemende belangrijke indicator voor kwalitatieve content. De kwaliteit van deze link wordt belangrijker in 2020. Oftewel Google gaat steeds meer waarde geven aan pagina’s en websites die goede links hebben. Dit zijn links met een goede autoriteit op het desbetreffende onderwerp en welke verwijzen naar daadwerkelijk relevante content. Dit kan je doen door bijvoorbeeld backlinks te genereren uit social media, persberichten en gastblogs.

Delen met vrienden