Maak jouw E-mailmarketing nog persoonlijker
30 maart 2022
In 2020 is het belang van online marketing in sneltreinvaart gegroeid. Steeds meer organisaties creëerde prachtige online klantbelevingen. Ook vonden veel Online Marketeers hun weg weer terug naar de goede oude e-mail! Of is het eigenlijk ooit oud geworden?
Online maar toch persoonlijk
Doordat er al een jaar geen klantevents, beurzen of congressen zijn geweest, was het lastig om je klanten persoonlijk aan te spreken. Wij zagen dat door deze trend online communicatie een stuk persoonlijker werd. Met name in de E-mailmarketing. Dat is natuurlijk ook logisch, het is dé manier om 1-op-1 te communiceren met jouw doelgroep.
Wanneer we elkaar weer persoonlijk kunnen ontmoeten zet deze trend zich voort
Daarom is het belangrijk om nu in te zetten op het persoonlijker maken van jouw e-mailmarketing. Hier pluk je ook de komende jaren nog de vruchten van! Maar hoe doe je dit zo effectief mogelijk? Hoe laat je een e-mailcampagne echt leven? Wij zetten de belangrijkste tips op een rij.
Verbroeder Marketing en Sales
In veel organisaties maken marketeers en het salesteam te weinig gebruik van elkaars kennis en gegevens. Een gemiste kans!
Leads en prospects uit online aanvragen worden vaak direct doorgestuurd naar sales. Na opvolging blijven die gegevens verstoffen in jullie CRM. Maar je kan juist met deze gegevens een zeer relevante mailing campagne opzetten!
Over bestaande leads in het CRM is al veel bekend. Hierdoor segmenteer je accurater en voorzie je de ontvanger van de relevantste informatie. Met deze aanpak ontstaat verbroedering tussen de Marketing- en Salesafdelingen. Sales krijgt nieuwe opvolgbare aanvragen binnen en Marketing kan een steeds persoonlijkere mailstroom creëren. Een absolute win-win situatie.
Segmenteren kun je leren
Wij zien dat veel bedrijven naar al hun leads/prospects/klanten exact dezelfde nieuwsbrieven en mailings sturen. Ontzettend zonde, want niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde content. Maak daarom in jouw CRM een aantal groepen die jij op verschillende manieren kan aanspreken.
Het is belangrijk om hierin te experimenteren en de dialoog aan te gaan met jouw klanten. Stel ze de vraag wat ze fijn vonden aan jouw mailings en de tone of voice die je gebruikt. Hiermee creëer je een hele persoonlijke dialoog met je klanten en leads. Zo val je echt op in de mailbox!
Dynamische Content
De techniek binnen marketing staat nooit stil en ook in de e-mailmarketing niet. Het wordt daarom ook steeds makkelijker om dynamische content aan te bieden in jouw mailings. Zo krijgen ontvangers precies de producten of artikelen te zien waarin zij geïnteresseerd zijn.
Automatiseer jouw Mailings
Om echt persoonlijk te zijn in jullie e-mailmarketing zullen jullie regelmatig mailings moeten versturen. Het makkelijkste is om dit te doen via een marketing automation tool. Hiermee krijgen jouw klanten automatisch en regelmatig vooropgestelde e-mails. Hierin kunnen jullie tijdloze maar ook actuele content delen via mailing templates.
Kom liever met een goed verhaal dan met een link naar een aanbieding
De tijd van het delen van het simpel delen van linkjes is voorbij. De meeste mailings doen dit al, je moet jezelf onderscheiden. Daarom is het belangrijk om in jouw mails echt een verhaal te vertellen. Neem de ontvangers mee in waarom jij hen juist nu op dit moment mailt.
Scherp deze verhalen aan met interactieve content, stel je klanten een vraag of laat ze een filmpje zien dat jou heeft geïnspireerd. Zo groeien jouw lezers van lead/prospect/klant naar echte fans van jouw bedrijf.
Schrijf persoonlijk
De allergrootste tip om jouw mailings persoonlijker te maken is om ook daadwerkelijk persoonlijk te schrijven. Dat klinkt enorm voor de hand liggend. Maar, in vele gevallen is dat niet zo.
Zorg dat je altijd vanuit je persoonlijke naam mailt en wees niet bang om in de ik-vorm te schrijven. Probeer het je voor te stellen alsof je een mail naar een collega stuurt over hoe enthousiast je bent over een nieuwe ontdekking. Hierdoor zijn de ontvangers van jouw mail ook sneller geneigd om de dialoog aan te gaan. Maar hou het uiteraard wel respectvol want het kan ook als irritant ervaren worden als er niet goed mee om wordt gegaan.
Elke e-mail is een kans om iets waardevols te delen
Grijp daarom ook met elke mail deze kans aan. Ga vooral niet mailen om het van je lijstje te krijgen. Denk goed na over wat je wil bereiken met de mail die je stuurt. Daarmee creëer jij waardevolle en persoonlijke interacties. Ook terwijl je nog even niet op pad kan.