Jouw advertenties verkopen niks
30 maart 2022
Jouw online advertentiecampagne. Wat wil je daar mee bereiken? Zoveel mogelijk verkopen? Grote kans van wel. Logisch! Je investeert ergens in en dat wil je terugverdienen. Het liefst zo snel mogelijk. Dus jouw online advertenties moeten volledig ingericht zijn om nieuwe klanten binnen te halen… Helaas, dan ga ik je teleurstellen. Als je écht succesvolle online campagnes wilt opzetten is dat in de meeste gevallen geen goede aanpak.
Geen focus op verkopen?!
Stel je voor.
Je zit rustig op Instagram door je tijdlijn te scrollen.
Nog nalachend van het filmpje van een vriend(in), word je moment onderbroken door een advertentie.
Een softwarebedrijf dat een hun nieuwste timemanagementtool aanbiedt met een flinke korting. Een timemanagementtool kan voor jou best handig zijn. Alleen, je kent het bedrijf niet en hun tool al helemaal niet. Je leest nog wel de toelichting onder de advertentie. Geeft de post een hartje en scrolt weer door.
Weg advertentie.
Zonde, had je wel doorgeklikt, dan zou je ontdekt hebben dat deze tool jou helpt om veel efficiënter je tijd in te delen. Waardoor je tijd overhoudt. En tijd, is dat niet het meest kostbare wat we hebben? Maar ja, de volgende foto op Instagram trok alweer je aandacht.
Zo gaat dat met de meeste advertenties. Ook met die van jou…
Mensen zien ze. Sommigen reageren op je advertentie. En slechts enkelen klikken door naar je website. Op je website kijken ze misschien nog even rond. Maar direct iets aanschaffen? Nee, dat doet bijna niemand.
Dus adverteren heeft geen nut?
Nee, dat beweer ik zeker niet. Adverteren is absoluut nuttig. Sterker nog, in de meeste gevallen is adverteren essentieel om het bereik onder jouw doelgroep snel te vergroten. Maar dan moet je je advertenties wel op een slimmere manier inzetten.
We gaan weer terug naar Instagram
Weer komt een advertentie van de timemanagementtool voorbij. Geen korting dit keer, maar een foto van een groepje collega’s die aan het lunchen zijn. Onder de foto staat de vraag: Uitgebreid lunchen met je collega’s. Heb jij daar de tijd voor? Verder niks.
De volgende dag lees je wat artikelen online
Weer komt die advertentie voorbij met de vraag of je wel de tijd hebt om te lunchen met je collega’s. Je bekijkt nog een trainingsvideo op YouTube en ja hoor, een video-advertentie van hetzelfde bedrijf. Iemand legt je uit dat x-aantal % van de burn-outs voorkomen kan worden met goede time management. De advertentie sluit af met een link naar een whitepaper met tips om zelf je eigen tijd efficiënter in te richten.
Dat klinkt interessant!
Je klikt op de advertentie en komt op een pagina waar je nog wat meer over het whitepaper leest. Onder andere wat andere mensen aan het whitepaper hebben gehad. Je bent overtuigd en scrolt naar het formulier waarmee je het whitepaper aanvraagt. Voornaam en e-mail invullen, formulier verzenden en binnen enkele minuten ontvang je whitepaper in je mail.
Deze advertenties verkochten niks
Toch heb je zojuist iets aangevraagd bij het bedrijf, waarmee zij jou gericht kunnen opvolgen. In ruil daarvoor heb jij een whitepaper gekregen met waardevolle tips om jouw tijd efficiënter in te richten. Daar kun je direct mee aan de slag en ervaren hoe het is om efficiënter je tijd in te delen.
Grote kans dat je de komende dagen/weken nog wat (waardevolle) e-mail gaat ontvangen van het bedrijf. Bijvoorbeeld de komende 4 maandagochtenden een e-mail met een waardevolle timemanagement-tip voor die week. Daarmee ga jij nog efficiënter je tijd indelen. Door middel van die tips bouwt het bedrijf aan de relatie met jou. Tot het moment dat jij interessant genoeg bent om een commercieel voorstel te doen. Dat kan via mail, via telefoon en ook via advertenties. Die zijn dan wél meer op koop gericht, omdat je het bedrijf al kent.
Zie je hoe de gehele campagne is opgebouwd?
We willen niet direct scoren, maar de onbewuste doelgroep eerst bewust maken van een bepaald probleem. Om ze vervolgens te laten zien hoe ze dit probleem kunnen oplossen. Vaak kunnen mensen zelf een probleem oplossen, maar is dat niet de makkelijkste manier. Jouw product/ dienst maakt het makkelijker. Daar maken we ze in de volgende fase bewust van. Op dat moment is iemand klaar om commercieel te worden opgevolgd.
Elk onderdeel versterkt elkaar
In bovenstaand voorbeeld zien we ook dat een online campagne uit veel meer onderdelen bestaat dan advertenties. Sterker nog, de advertenties zijn nog maar het begin van de campagne. Dat wordt nog wel eens vergeten. Voor de campagne maken we gebruik van:
- Specifieke actiepagina waar we het whitepaper kunnen downloaden
- Het whitepaper zelf
- De opvolg e-mails
- Advertenties die steeds specifieker worden voor een commercieel aanbod
- Telefoonscript
Doordat iemand steeds bewuster wordt is je boodschap steeds krachtiger en kun je de drempel beetje bij beetje wat hoger leggen.
De volgende keer dat jij een online campagne wilt inrichten
Houd bovenstaande dan in gedachten. Stel jezelf de volgende 5 vragen:
- Wie is mijn onbewuste doelgroep?
- Maak ik mijn onbewuste doelgroep bewust van een probleem?
- Geef ik ze inzicht in de oplossingen hiervoor?
- Vertel ik ze welke producten/ diensten hen hierbij helpen?
- Volg ik ze op met een commercieel voorstel?
Houd per fase de resultaten bij, zodat je ziet waar het fout gaat. Dan kun je heel gericht je campagne optimaliseren en wordt deze steeds effectiever. Want ondanks dat je advertenties niet direct iets moeten verkopen, wil je onder aan de streep natuurlijk wel een resultaat behalen.
Veel plezier met je volgende campagne!