De 6 Search Advertising trends waar jij dit jaar op moet letten
30 maart 2022
Natuurlijk wil je dat jouw advertentiecampagnes in Google (Search advertising) altijd optimaal voor je werken. Daarom is het erg belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat er speelt. Zodat jij altijd zo efficiënt en effectief mogelijk je doelen kan behalen. Dus hebben wij voor jou de belangrijkste Search Advertising trends van het komende jaar op een rij gezet.
1. COVID-19: Ook in 2021 groeit het belang van online enorm
Ook dit jaar zullen we de impact van de pandemie blijven voelen. Vorig jaar zagen we bij veel ondernemers een pijlsnelle verschuiving van offlineactiviteiten naar online activiteiten. Wat ons betreft natuurlijk een hele goede ontwikkeling ;-)!
Dit jaar is het van belang om door te pakken op deze verschuiving. Het zou zonde zijn als al die investeringen aan het einde van de pandemie weer naar offline verschuiven. Maak daarom in jouw organisatie duidelijk wat de impact en resultaten zijn geweest van jullie online inspanningen. Maar verlies ook offline niet uit het oog! Na vorig jaar grote sprongen te hebben gemaakt op het gebied van online. Is het nu tijd om deze kennis te combineren met jullie kennis van offline.
2. Een wereld met steeds minder Cookies
Steeds meer browsers gaan third-party cookies nog maar voor zeer korte tijd opslaan of zelfs helemaal weren. Safari en Firefox zijn al begonnen, maar ook Chrome gaat binnenkort volgen. Dit betekent dat online marketeers straks voor een grote uitdaging staan. Slimme biedingsstrategieën en remarketing worden een stuk uitdagender uit te voeren.
Consent Mode
Echter worden ons als marketeers wel een aantal tools aangereikt die het verschil kunnen gaan overbruggen. Google heeft bijvoorbeeld al ‘Consent Mode’ aangekondigd. Met deze tool maakt Google het mogelijk om een beter beeld te krijgen van converterende bezoekers zonder cookietracking. Google maakt hierbij gebruik van de techniek conversion modelling. In deze techniek wordt de missende data ingevuld op basis van machine learning.
De term Conversion Modelling gaan we nog veel horen
Vanwege alle ontwikkelingen gaan we naar een situatie waarin we niet meer alle gebruikers en conversies altijd kunnen meten. Maar met conversion modelling kan wel een conversiepercentage berekend worden over de gebruikers die wij niet meer kunnen volgen. We moeten niet meer streven naar het volledige plaatje. Het is belangrijker dat de data die we wel binnenkrijgen 100% betrouwbaar is.
3. Responsive Search Ads als nieuwe standaard
Marketeers die onlangs nog een Expanded Text Ad (de normale tekstadvertenties zoals velen die kennen) hebben gemaakt, hebben het al gemerkt. Google probeert adverteerders steeds meer richting responsieve advertenties te duwen. Inmiddels kan zelfs een ‘normale’ tekstadvertentie alleen maar via een omweg aangemaakt worden. Een grote stap naar het standaardiseren van RSA.
Voor Google is het interessant om Responsive Search Ads als standaard te hebben omdat ze dan zelf kunnen optimaliseren. Maar ook om de advertentie bij relevantere content kunnen tonen. Als marketeer kan je op deze verandering anticiperen. Begin met het (nog meer) testen van RSA-formats om zo vliegend uit de startblokken te komen.
4. Conversiewaarde Maximaliseren als biedstrategie
Google wil nog nadrukkelijker gaan inzetten op het maximaliseren van conversiewaarde. Concreet betekent dit dat in de toekomst strategieën als conversies maximaliseren of doel-CPA ontmoedigt kunnen gaan worden.
Voor organisaties die gebruik maken van Smartshopping-campagnes is dit geen verrassing. In dit type campagne is deze strategie al zeer gemakkelijk te gebruiken.
Maar voor organisaties die leads willen generen wordt het wat ingewikkelder. Bij een conversie op een e-commerce platform kan de waarde heel tastbaar worden uitgedrukt. Echter ligt dat lastiger bij een lead-generatie campagne.
Adverteerders moeten dus zelf bepalen hoeveel een bepaalde lead waard is. Het is dus ook erg belangrijk om waardes aan leads toe te kennen zodat slimme campagnes hierop kunnen sturen.
5. Steeds minder targeting opties voor zoekwoorden
Het klinkt misschien gek, maar zoekwoorden gaan ook in search campagnes een steeds kleinere rol spelen. Deze verandering is al te zien bij de Dynamisch Search Ads. Tijdens het opzetten van een dergelijke campagne is het niet nodig om handmatig zoekwoorden in te voeren. Het algoritme van Google Ads baseert de advertenties volledig op content op jouw website. Dit scheelt tijd maar daardoor geef je ook een stukje controle uit handen.
Hoe moet je als marketeer omgaan met dit verlies van controle? Verdiep je in kennis en technieken die (nog) niet overgenomen kunnen worden door Google of Microsoft. Bijvoorbeeld het verrijken van je klantdata zodat je waardevolle persona’s hierop kunt baseren.
6. First-party data is goud waard
Met ‘smart’ strategieën wil Google ons het leven steeds makkelijker maken. Maar ook nemen ze controle weg uit handen van de adverteerders. Neem hierbij dat remarketing-doelgroepen ook uit beginnen te drogen omdat browsers cookies steeds sneller verwijderen. Het voelt hierdoor alsof je in de toekomst volledig afhankelijk bent van de platforms waarop je adverteert. Maar met goede voorbereiding hou je zelf de touwtjes in handen.
De oplossing is jullie eigen data
Loop maar eens door jullie eigen CRM heen. Een ontzettend grote database met allemaal gegevens die over het algemeen niet genoeg gebruikt worden. Jullie eigen data is goud waard. Velen weten al hoe waardevol het kan zijn om online en offlinedata te combineren. Maar de nieuwe ‘cookieless era’ maakt het zelfs noodzakelijk.
Als je gaat grasduinen door jouw CRM-data, ga je ontzettend veel bruikbare klantprofielen aantreffen. Zoek tussen deze data naar bruikbare manieren om juist hen weer te targeten en ze opnieuw te laten converteren. Met bijvoorbeeld een mailinglijst. Ook kun je met je klantprofielen online opzoek gaan naar vergelijkbare gebruikers. Zo ga jij jouw branding nog beter afstemmen op realistische persona’s.
De tips op een rij
Hierbij nog even de tips op een rij die ervoor gaan zorgen dat jij weer een super succesvol SEA-jaar hebt:
- Zorg ervoor dat de waarde van online hoog in het vaandel blijft staan, ook nadat de wereld weer opengaat.
- Lees je in over de ‘cookieless era’ en Google Consent. Leer jezelf dat jouw data nooit meer helemaal compleet gaan zijn. Maar dat is oké!
- Ga zo veel mogelijk testen met RSA-formats om voorbereid te zijn op de toekomst van Google Ads.
- Wees voorbereid op de overname van conversiewaarde maximalisatie als voornaamste strategie. Dus pak de rekenmachine erbij en bereken de waarde van jouw leads.
- Zoekwoorden worden minder belangrijk. Dus zorg ervoor dat je jouw vaardigheden uitbreidt zodat je ook met minder data een goed beeld hebt van jouw doelgroep.
- Ga grasduinen in jouw CRM-data! Maak meer gebruik van de data die jij al hebt en word niet afhankelijk van Google.
In deze blog vond jij de zes trends die Search Advertising gaan vormen dit jaar. Veel wordt geautomatiseerd en het lijkt alsof de controle wordt weggenomen. Maar als je proactief aan de slag gaat en je vakkennis verbreedt wordt het gewoon weer een super jaar!
Heb je na dit artikel nog vragen, of kan je een extra hand gebruiken voor jouw SEA-campagnes? Wij staan altijd voor je klaar! Neem contact met ons op, we plannen graag een vrijblijvende sessie met je in om te sparren.